CASE STUDY: Únik vody v automyčce

Klient vlastnící síť servisních center s myčkami pro nákladní automobily se z důvodu vysokých faktur za energie rozhodl investovat do pilotního projektu smart meteringu. Naší úlohou bylo odhalit plýtvání a snížit Klientovi náklady na provoz objektů.

Po implementaci systémů na hlavní měřidla elektřiny, vody a plynu, dále také na podružný vodoměr a kalorimetr pro myčku nákladních automobilů, byl téměř ihned odhalen abnormální stav. Průběhová data z vodoměru pro myčku ukázala konstantní únik ve výši 1,4 m3/h, což je hodnota srovnatelná s plně otevřeným vodovodním kohoutkem. Po pár dnech došlo k opravě a spotřeba se tím razantně snížila.

Moderní automyčky v současnosti díky sofistikovaným systémům na recyklaci vody dokáží snížit její spotřebu na naprosté minimum. V případě poruch, které nejsou hned patrné, však  ztráty dosahují enormních hodnot.

Na následujícím grafu je srovnání průběhů spotřeby v prvních dvou týdnech, kdy probíhalo měření.

TÝDENNÍ PRŮBĚH HODINOVÝCH SPOTŘEB VODY

V prvních třech dnech je patrná konstantně zvýšená spotřeba, v dalších čtyřech dnech už jsou spotřeby podobné.

Při průměrné ceně vodného a stočného (podle údajů ČSÚ z roku 2016 přibližně 75 Kč/m3) stál tento víkendový únik 7275 Kč.

Pokud by se porucha odhalila až díky měsíčnímu odečtu, činila by celková ztráta více než 1000 m3 vody, tedy přes 75 tisíc Kč. U některých firem, kde nedochází k analýze měsíčních odečtů a nadměrná spotřeba by byla odhalena až přijetím roční faktury za vodu, by celkový únik vody znamenal zbytečnou ztrátu téměř miliónu korun.

Investice do automatických odečtů se v tomto případě vrátila Klientovi do jednoho měsíce.